onsdag 25. januar 2012

Hva er Norges drømmebolig???

Kjenner at engasjementet vokser i meg jo mer jeg tenker på slike spørsmål. Kjøpte meg for ei ukes tid siden et interiørblad, fordi jeg liker å se på bilder, finne inspirasjon til hvordan det går ant å ha det i huset sitt. Synes bladet innehold mange fine reportasjer - kanskje litt vel "perfekte" reportasjer som er veldig like. Super engasjerte mennesker som kjøper seg "drømmeboligen". Den skal helst være noe gammelt og spesielt, som har mye sjarm og trenger gjerne en totalrenovering. Her skal man pusse opp og ordnet det fint, rett å slett perfekt for at det skal bli en boligdrøm.

Etter levering i barnehagen i dag, ordnet jeg meg en kopp cappuccino satte på radioen (først p3 morgen etter følgt av radio resepsjonen) og tok fram interiørbladet mitt - Bolig Drøm. Endelig skulle jeg sette meg ned kose meg med bladet. Lese hver artikkel, se på annonsene, tipsene og finne litt inspirasjon. Og inspirasjon fant jeg. Kanskje ikke den inspirasjonen eller skal jeg kalle det engasjement jeg trodde jeg skulle få men, man kan jo komme over overraskelser.

Det første om vekker meg er en reklame på forsiden: Har du Norges DRØMMEBOLIG? og jeg tenker JA det vil jeg si at jeg har. Så når jeg kommer inni bladet til artikkelen tenker jeg at her må jeg lese nøye hva vil nå dette si - hva kan man vinne og hva skal til for å vinne denne konkurransen. Inne i artikkelen en dobbeltside står det at de er på jakt etter det fineste, hyggeligste, mest inspirerende hjemmet i landet og for å være med skal man skrive litt om seg selv og sende inn bilder av stue, kjøkken, gang, soverom, bad og uterom.

Det som engasjerte meg i denne annonsen var at av de innsendte bidragene skal det plukkes ut finalister som leserne skal være med å stemme over. Jeg lurer på hva er kriteriene for å bli trukket ut, hva mener juryen er en drømmebolig. For meg er en drømmebolig personlig, ikke noe jeg mener andre kan stemme over og en drømmebolig kan ikke vises bare gjennom bilder.

Jeg tror det er mange rundt om i vår land som mener de bor i sin drømmebolig - deriblant meg. Men det at jeg bor i min drømmebolig hander ikke om at den er finest eller mest inspirerende for andre, nei det handler rett å slett om at dette for meg er drømmeboligen fordi det er jeg som har vært med på å skape den til vårt hjem, plassen den er på, historien den har for oss og viktigst av alt jeg deler den med familien min.

Vi har bodd i boligen i 2 1/2 år nå, for hver dag bor vi oss litt mer inn i boligen, den vil nok for mange oppleves som minimalistisk og kjedelig fordi vi har ikke hengt opp særlig mye på veggene eller pyntet opp noe særlig. Det kommer mest av at jeg synes det kan være dyrt å velge en gjennomført stil, det tar mye tid. Tiden etter vi flyttet inn har stort sett gått med til å fortsette å gjør boligen ferdig og være med familien. Jeg bestemte meg da jeg flyttet fra leiligheten og inn i huset at jeg ikke bare skulle henge ting på veggen for å henge de der, i påvente av noe som jeg heller ville ha. Derfor har det blitt litt tomt hos oss men det er fortsatt en drømmebolig. En drømmebolig betyr blant annet for meg mye mer om hvordan den ser ut. Det handler mye mer om sjel, harmoni og de personene som bor i boligen. Så kanskje skal jeg bare sende inn et bilde av huse mitt og mange bilder av huset i bruk av mennesker som betyr mye for for meg samt av det viktigste av alt familien min som gjør at dette blir et drømmehus, det betyr så mye mer en stil og design.

Jeg vil at de som leser dette skal forstå meg riktig - jeg sier ikke at jeg ikke liker å lese interiørblader, se på stiler og komme til flotte hjem som er herlig gjennomført, men jeg missliker tonen i artikkelen hvor man skal kåre en drømmebolig som for meg er en personlig sak - da synes jeg man heller kunne vinklet det i forhold til hva gjør din bolig til din drømmebolig, for det som ligger bak, tankene og verdiene synes jeg er mye viktigere en materialene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar