torsdag 19. januar 2012

Inspirasjon

Hva er det som har inspirert meg og hva inspirerer meg nå.

Da jeg var lita (ikke så lenge siden....hihi) var bestemor og bestefar mine inspirasjoner. Turer jeg har hatt sammen med de på hytta, alle de fline plaggene bestemor strikket til meg, det at hun lærte meg å strikke heler på raggsokker. Jeg husker jeg synes det var så fint å se når jeg kom på besøk så satt bestemor ofte å strikket mest bestefar broderte. Etter hvert som bestemor og bestefar gikk bort forsvant litt av min glede i forhold til å strikke og de ble lite strikking. Noen av mine klassevenninner hadde mødre som var svært hobby interesserte og de har blitt en viktig inspirasjon for meg etter at bestemor og bestefar gikk bort. Jeg huske jeg ble litt sjalu på venninnen min som lagde silketrykk, glassmaling, sernitt leire med mer og ei mor som strikket og sydde flotte lappetepper med mer.

Jeg setter pris på god kvalitet og setter ufattelig stor pris på gode ullprodukter og ting som er hjemmelaget eller er laget av god kvalitet. Så da tanken om barn kom fant jeg ut at jeg skulle ta fatt på strikkepinnene og siden har de nesten vært fastlimt til meg. Til tider synes nok Torbjørn det er mye klirring og et litt stort lager av garn her og der, men innerst inne tror jeg han setter pris på alle de tingene som blir ferdig. Til jul 2010 fikk jeg som dere kanskje har fått med dere ei symaskin av mamma og pappa og som plaster på såret fikk Torbjørn ei flaske med noe flytende voksen drikk for å kose seg med i sene nattetimer mens fruen i huset tråkker på pedalen for å utforske hva man kan få til på symaskinen.

Det hele startet med noen syprosjekter som jeg tok på meg via jobb med å sy et sanseteppe blant annet. Derifra gikk det via en karnevalldrakt til Nora og så åt det bare på seg. Nå har jeg hatt en periode hvor det har blitt lite sying og strikking. Det kommer nok av mangel på energi i høsten og mye annet å holde på med i sommerhalvårer. Nå som permisjonen har startet er jeg klar for å sette igang å sy litt igjen, men hva....?

I går brukte jeg noen timer på nettet for å se litt rund om hva som finnes og det fasinerer meg hvor mange flinke kreaktive personer det er der ute i vår langstrakte land. Bare innom en av mange nettbutikker for hjemmelaga ting, tang og klær blandt annet og det finnes det litt av de mest utrolige. Mange fine plagg og gjenstander blandt annet til barn, huset, damer og herrer. Og da slo det meg, hva kan jeg skape som er mitt, noe som jeg synes er vært å lage. Jeg føler at hvis jeg skal lage noe må det være noe som skille meg ut blandt alle de andre der ute. Noe som jeg synes er særegent her for mesitadlykkja.

Så jeg satte meg ned å tenkte litt å går og jeg tror jeg kanskje har kommet frem til en liten plan, men den kommer jo litt senere. Nå har jeg sittet lenge og jeg kjenner jeg har hovnet litt i hendene så da må jeg vel opp å bevege meg litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar